Hvordan rekruttere kandidater?

Kontakt oss

Kandidater kan finnes på en rekke måter. Her er noen av dem:

  • Interne kandidater?
  • Egen database fra tidligere rekrutteringsprosesser?
  • Tips fra egne ansatte
  • Tips fra tidligere ansatte
  • Sosiale media
  • Annonsering
  • Rekruttering universitet og høyskoler
  • NAV
  • Bemanningsselskap
  • Rekrutteringsselskap

Interne Kandidater

Før du starter eksternt søk for å fylle en stilling bør du alltid se internt. Det gir signaler om karrieremuligheter i din organisasjon.

Dessuten:

  • Kandidaten kjenner allerede organisasjonen
  • Organisasjonen kjenner allerede kandidaten
  • Du sparer tid
  • Du sparer penger

Tips fra ansatte

Dine ansatte og tidligere medarbeidere sitter på et stort nettverk. Enkelte selskap belønner sine ansatte for tips om kandidater som fører til ansettelse.
Du kan også vurdere å sende mail til tidligere medarbeidere for å få tips.

Annonsering

I Norge er annonsering fortsatt en viktig del av rekrutteringsprosessen. Aviser samt deres web-plattform. Dessuten nasjonale jobbportaler og bransjeportaler.

Rekruttering universitet og høyskoler

Mange universiteter og høyskoler arrangerer spesielle karrieredager hvor bedrifter kan speeddate studenter med tanke på fremtidig arbeidsforhold.

Bemanningsselskap

Ved kortere engasjement kan bemanningsselskap være en god løsning. Disse selskapene arbeider også med tradisjonell rekruttering, men ofte på lavere nivå.

Rekrutteringsselskap

Rekrutteringsselskap er en god løsning dersom du har vanskeligheter med å finne kandidater – eller har problem med å få tiden til å strekke til.
Rekrutteringsselskap kan bistå i hele eller deler av prosessen.

Sosiale Media

Sosiale media har blitt en stadig viktigere faktor i et firmas rekrutteringsstrategi. Dette er en sektor i kontinuerlig utvikling, men i 2017 er dette de viktigste kanalene:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • WeChat
  • Instagram
  • Pinterest
  • Google+
  • You Tube

Det kreves en bevisst strategi for å være i disse kanalene. Og innholdet bør være

  • Relevant
  • Interessant
  • Appellere
  • Aktuelt

Husk på følgende:

  • Dersom innholdet er kjedelig vil folk ikke lese det
  • Hva er hovedmålgruppen? Kritisk å definere denne.
  • Visuelle media som bilder og video fungerer bra på sosiale media og kan engasjere.

Når du skal velge hvilke sosiale media din bedrift skal engasjere seg i – sjekk ut følgende:

  • Hva er målet med å bruke sosiale media i rekruttering?
  • Hva er målet for bedriften din?
  • Er disse sammenfallenede?

Dersom du ønsker det – ta gjerne kontakt med Talent Gallery for å diskutere nærmere din sosiale media strategi.

 

Tilbake til startsiden