Å få en kandidat interessert i ditt selskap er litt det samme som å selge dine produkter/tjenester til en potensiell kunde.
Dyktige kandidater har som regel flere valgmuligheter.
- Bli bevisst hvorfor folk skal begynne å jobbe hos deg
- Bruk tid på å lage gode annonser
- Ha dine websider oppdaterte
- Vær til stede i sosiale medier som LinkedIn, Facebook, og tilsvarende
Branding
Alle salgs- og markedsføringsaktiviteter har til hensikt å få kunder til å kjøpe dine produkter.
Når du vedlikeholder ditt brand må du også tenke på hvordan din bedrift skal være attraktiv for dyktige kandidater og samtidig få de som arbeider i din bedrift i dag til å føle seg stolte.
Still deg spørsmål om hvorfor folk jobber hos deg i dag.
Lag en liste på svarene. Den kan inneholde:
- Logo
- Webside
- Produkter/Tjenester
- Beliggenhet
- Markedet
- Betingelsene
- Opplæring
- Karrieremuligheter
Annonsering
Ofte er stillingsannonsene svært kjedelige. Lag teksten klar – og inspirerende. Mange digitale media tillater i dag bruk av video i stillingsannonser. Da bør det være interessante videoer.
En mal for layout på en stillingsannonse kan være følgende.
1 Litt om selskapet + Logo
2 Stillingstittel
3 En kort salgspitch
4 Arbeidsoppgaver
5 Hvem du søker (formell bakgrunn)
6 Personlige egenskaper
7 Hva selskapet tilbyr
8 Kontaktinfo
Alt dette bør du har klart allerede fra Arbeidsanalysen.
Websider
Ditt firmas websider – alle firma burde vel ha slike – bør det være en egen seksjon om «Hvorfor arbeide hos oss», gjerne med uttalelser og presentasjon av medarbeidere.
Selskapet bør også vurdere egne sider på LinkedIn og Facebook.
Det sies at over halvparten av nye stillinger fylles av kandidater i 20-årene. Generasjon Y (født 1982 – 1994) Dette er en generasjon som lever sitt liv på internett. Sannsynligheten er stor for at de hører om ditt firma på nettet – ikke i avisen.
Unge jobbsøkere bør behandles slik de ønsker:
- Rask respons
- Ledere som følger opp
- Hyggelig arbeidsmiljø
- Varierte oppgaver