Har du noen gang lurt på hvordan du kan få flere kandidater til å søke når du rekrutterer? Eller kandidater som er mer tilpasset ditt behov? Det kan være tøft, spesielt i et marked med veldig høy sysselsetting, slik som dvi opplever for øyeblikket.
Det finnes «et hemmelig våpen»; nemlig selskapets kultur. Kultur er det som avgjør om en arbeidsplass er vennlig og åpen eller et sted der alle har sin egen agenda. Det kan bestemme graden av fleksibilitet i en arbeidsdag. Hvis du skaper en «kul» kultur i arbeidsmiljøet, er du godt i gang med å sikre en motivert og stabil organisasjon hvor også andre har lyst til å jobbe.
Du kan potensielt tiltrekke flere kandidater ved å fokusere på et selskaps kultur. Her er tre spørsmål du kan fokusere på for å øke bevisstheten om bedriftens kultur:
Hva ser kandidater etter i en jobb / hvor de jobber?
Bedriftskultur er et viktig element når folk ser etter en ny jobb. Mange ønsker fleksibilitet – for eksempel i enten timene de jobber eller fleksibiliteten til å jobbe deltid. Andre er på karrierestigen og vil vite hvordan CV’en vil se ut med din bedrift inkludert. Noen mennesker vil henge med sine kolleger også på fritiden, og vil være relativt ulykkelige hvis det ikke er en «vennlig» kultur.
Lønn og øvrige goder er selvfølgelig viktig. Disse bør være konkurransedyktige, uansett hvor bra kulturen er. Men hvis bedriften skal betale lønn i den høye enden av skalaen og ellers ha en ekstremt god fordelspakke, vil utheving av dette selvfølgelig trekke til seg kandidater.
Når du har funnet ut hvilke sider ved en bedriftskultur som kan tiltrekke folk til din bedrift, kan du ta med disse faktorene i stillingsbeskrivelsen og fortelle om dem intervjuet.
Hvorfor er en bra firmakultur viktig for kandidaten?
En sterk bedriftskultur er en måte å gi selskapet et brand. De fleste selskaper har et brand for forbrukere av dets produkter og tjenester. Men deres ansettelsespraksis, policy og kultur skaper også et brand for ansatte og potensielle ansatte.
Akkurat som et brand identifiserer et produkt via nøkkelindikatorer, som for eksempel kundeservice, kvalitet eller tilgjengelighet, identifiserer en virksomhets brand også kulturen for ansatte. Identifiseringen av merkevaren er viktig for kandidater fordi det forteller dem hva de kan forvente i et selskap. De kan da vurdere om de passer godt for kulturen, og om praksis, politikk og kultur oppfyller deres behov. Arbeidsgiveren vil selvfølgelig også gjøre dette når det gjelder rekruttering av kandidater.
Markedsfør virksomhetens kultur i stillingsannonsene og andre områder der kandidatene vil se den. Dette er den måten de mest attraktive arbeidsgiverne jobber på i dag.