Viken Transportsenter AS er en allsidig transportleverandør, lokalt forankret på Østlandet innen kran, skap, bud og vare, express, ADR, liftdumper, krok, tipp, flatvogn og maskintransport. Vi leverer tjenester til privatpersoner og små og mellomstore bedrifter. Vår hybrid-organisasjon har en vilje til å strekke oss langt, slik at vi effektivt kan løse de daglige og de mer komplekse utfordringer som kan være modne for nytenkning.
Vi imøtekommer marked og nye kunder uten langtekkelige og omfattende endringsprosesser, og sikrer med det våre kunder den leveransen som best dekker deres behov. Viken Transportsenter er iverksettere på det norske transportmarkedet og er en fremoverlent aktør til grønnere alternativ med testing og investering av ny teknologi. Vi jobber kontinuerlig med bærekraftige løsninger som kan være med på å optimalisere og begrense bransjen sitt klimaavtrykk og ikke minst finne samarbeids partnere som har de samme målene. Selskapet ble Miljøfyrtårn-sertifisert i mars 2023.
Viken Transportsenter AS oppretter en ny stilling og ser nå etter en analytisk og engasjert økonomisjef for å styrke og videreutvikle selskapet etter noen år med sterk vekst. Det hviler et særdeles viktig ansvar på å lede og utvikle økonomiområdet i selskapet og dens selskaper. Det er en operativ stilling som skal sørge for at selskapet har sterk økonomisk kontroll og bærekraftig økonomi.
Viken Transportsenter AS jobber kontinuerlig med å bygge en sterk bedriftskultur med stolte og involverte ansatte. Stillingen vil derfor også ha en viktig rolle for samkjøring av felles måloppnåelse, utvikling og realisering av overordnet strategi.
Hovedoppgaver:
- Sørge for at selskapet har sterk økonomisk kontroll og skal påvirke til at Viken Transportsenter AS / Viken Cargo AS har en bærekraftig økonomi, god likviditet og positiv egenkapital.
- Sørge for effektive økonomiske rutiner, kvalitetssikre inntektsstrømmene, gjennomføre nødvendige økonomiske analyser og initiere tiltak for å sikre oppnåelse av planlagte resultater.
- Ha tett oppfølging og koordinering med revisor og regnskapsfører og skal være Viken selskapenes kravstiller overfor dem.
- Sørge for at alle offentlig rapportering besvares innen fristene, og levere inn årsregnskap med nødvendig dokumentasjon, rapportering av nødvendig personal informasjon, etc.
- Ha ansvar for internkontroll og kvalitetskontroll av underleverandører
- Ha ansvar for at selskapet har effektive styrings- og måleparametere i organisasjonen og at disse benyttes aktivt til målstyring og oppfølging i hele selskapet på daglig og månedlig basis.
- Sørge for at selskapet til enhver tid følger gjeldende lover og regler innen stillingens ansvarsområder.
- Bidra til selskapenes konkurransekraft og gjennomføre lønnsomhetsanalyser på kundenivå og på investeringer selskapet foretar.
- Bistå daglig ledere i nødvendige oppgaver for selskapene.
- Rapportere til daglig leder og medvirke i selskapenes ledergrupper.
Formell kompetanse:
- Minimum 3 års høyere relevant økonomisk utdanning fra universitet eller høyskole.
- Relevant erfaring kan erstatte noe av kravet til formell utdanning
- Kunnskap om god regnskapsførsel og lovverk innenfor fagområdet
Realkompetanse:
- Sterk transportrelatert bakgrunn, fra kunde eller leverandørsiden.
- Bred erfaring innen «Business Controlling».
- Bred kompetanse innen områdene økonomi, finans og regnskap med minimum 5 års erfaring.
- Dokumenterbar erfaring fra budsjettarbeid, forretningsdrift og strategiarbeid.
- Interesse for IT/teknologi, med generelt gode IT-kunnskaper med f.eks. bruk av teknologi i effektiviseringsarbeid, Office- og analyseprogrammer, databaser, etc.
- Gode norsk- og engelsk kunnskaper, skriftlig og muntlig.
- Ønskelig med erfaring fra lignende stillinger eller som Business Controller og/eller med annen relevant erfaring.
Personlige egenskaper:
- Analytisk, systematisk og strukturert
- Initiativrik og proaktiv
- Selvstendig med god forretningsforståelse
- Gode lederegenskaper med høye presentasjons- og kommunikasjonsegenskaper
- Helhetstenkende og resultatorientert med stor gjennomføringsevne
- Evne til å skape engasjement og involvering
- Gode samhandlingsegenskaper og evne til å jobbe i team
- Endringsvillig
Vi tilbyr:
- En sentral fulltidsstilling i et dynamisk og innovativt arbeidsmiljø
- Fleksibilitet, rom for å strukturere og planlegge egen arbeidshverdag
- Gode økonomiske betingelser og pensjonsordning
- Gode utviklingsmuligheter i selskapet
For ytterligere informasjon – kontakt partner Anne Brock Verdich i Talent Gallery, mobil 4677 2020 eller send en søknad/CV på denne linken.